Idag har det inte hänt mycket

 
Jag tvättade en maskin på förmiddagen.
 
Mina svärföräldrar var snälla och handlade upp lite som vi behövde.
 
Men till middag blev det en middag från Linas Matkasse,
 
Wallenbergare med potatispuré, rårörda lingon och ärtor.
 
Ingredienser:
 
Gröna ärtor
Kalvfärs
Lingon
Potatis
Skogschampinjoner
Vispgrädde
 
Det man skulle ha hemma eller köpa var:
 
Mjölk
Olivolja
Salt
Smör
Socker
Ströbröd
Vitpeppar
Äggulor
 
Sätt ugnen på 200 grader
Blanda 1 pkt lingon (tinade) med 3/4 dl socker. Ställ åt sidan.
 
Skala 1 kg potatis och koka mjuk i lättsaltat vatten.
 
Blanda i en bunke c:a 500 gram kalvfärs, 2 äggulor, 1 dl vispgrädde, 1½ msk mjölk, 1 tsk salt och 2 krm vitpeppar.
 
Forma färsen till 4 bitar (sambon åt 3 o jag 1). Vänd dem i ströbröd och stek gyllenbruna i smör. Lägg biffarna i en ugnsform och tillaga mitt i ugnen i c:a 10 minuter.
 
Kvarta 125 gram skogschampinjoner. Stek svampen i lite olivolja i 2-3 mi9nuter. Tillsätt 250 gram gröna ärtor och stek ytterligare 2 minuter. Krydda med 1 krm salt och ½ krm vitpeppap.
 
Häll bort vattnet från potatisen. Vispa ner 3 dl mjölk och en liten klick smör med elvisp till en puré. Krydda med 1 tsk salt och 2 krm vitpeppar.
 
Servera wallenbergare med potatispuré, rårörda lingon, ärter och svamp.
 
 
Denna middag smälte ju ner i mun också!
 
Men idag har jag sagt upp kassen, för vi har inte råd med 3 portioner för 5-600:-.
 
Ha en bra kväll!!
 
KRAM!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0