Nu har vi ätit den andra middagen ur COOP:s Matkasse

 
Den middagen var jättegod!
 
Knaperstekt lax med jordnötssås
 
För 2 portioner, för fyra portioner dubbla indigrienserna och för sex portioner tredubbla indigrienserna!
 
Ris                                  1,5 dl
Laxfilé                            250 gram
Salt                                 0,5 tsk
Olivolja                           1 msk
Broccoli                          250 gram
 
SÅS:
 
Jordnötter, salta o hackade 80 gram
Olivolja                                0,25 dl
Vatten                                  0,25 dl
Honung                                1 msk
Vitlöksklyfta, riven                0,5 st
Lime, finrivet skal och saft   0,5 st
 
1. Koka upp riset.
 
2. Blanda indigrienserna till såsen i en kastrull. Koka under omrörning 3-5 minuter.
 
3. Salta och smaka av med peppar på laxen. Hetta upp olja i en strekpanna och stek laxen på hög värme 2-3 min per sida, den får gärna vara lite rå i mitten.
 
4. Koka broccoli i saltat vatten c:a 3 min.
 
5. Servera laxen med ris, broccoli och jordnötssås.
 
Smaklig måltid!
 
Ha en bra kväll!
 
Kram!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: onkis

Det såg gott ut ända tills jag läste att det va lax, det gillar jag inte :)
Kram!

Svar: Jag tyckte att det var jättegott, även om jag bara brukar äta kall lax!
Kram!
Kattägare

2014-05-04 @ 18:28:27
URL: http://www.onkis.webblogg.se
Postat av: frida ehn(25frida)

Gud vad gott det lätt och såg ut. Jag ska nog göra den maten själv någon gång när jag tycker om jordnötter och älskar lax.

Svar: Ja gör det, det var den godaste maten som jag har ätit hemma någon gång!
Kattägare

2014-05-04 @ 23:25:26
Postat av: frida ehn(25frida)

Hej! Har du alltid bott i Farsta ellerhar du bott någon annanstans också?

Svar: Hej Frida! Nej jag bott på fyra ställen innan. De första 4-5 åren bodde vi på söder inne i stan, först på en gata som heter Bondegatan och sedan en gata som heter Tjustgatan. Sedan flyttade vi till Traneberg, Bromma, väster om stan, tills jag var 9 år. Då flyttade vi till Hammarby (söderförort till Sthlm), där jag och min granne gick på Hammarbys hemmamatcher i fotboll jämt. Där skaffade vi oss en tax också. År 1974 flyttade jag hemmifrån till Farsta Strand, till en 2;a. År 1984 kom vår dotter till världen och 1985 flyttade vi till en 3:a i Farsta Strand, där vi bor fortfarande. Min sambo däremot bodde sitt första år inne på söder i stan och resten av livet här i Farsta Strand!
Kattägare

2014-05-06 @ 05:51:20
Postat av: Linda K - Hemma hos Klintons

Låter jättegott. kram

Svar: Det var det också! Mums!
Kram!
Kattägare

2014-05-06 @ 12:04:31
URL: http://houseofklinton.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0